Asiantuntevaa hehonhuoltoa tanssijoille FYSIOKAARI 

Yksittäinen tanssitreeni voi sisältää monen eri osa-alueen harjoittelua ilman, että se edes tuntuu siltä; lihasvoimaharjoittelua-, tasapaino-, koordinaatio- ja liikkuvuusharjoittelua. Kehonhuollon voi nähdä osana jokaista treenikertaa, alkaen hyvästä alkulämmittelystä. Hyvä tanssijoiden alkulämmittely voi sisältää esim. asteittaista sykkeen nostamista, nivelten liikkuvuusharjoitteita, liikkeen kautta tapahtuvia venytyksiä ja tanssityylille ominaisia liikkeitä. Keskivartalon hallinnan ja lihasvoimien sekä alaraajojen lihasvoimien harjoittamista tapahtuu jatkuvasti tanssitreeneissä. Keskivartalon ja lantion alueen hallinta ja -voima ovat liikkumisemme perusta ja ne auttavat tanssiasentojen kannatuksessa ja linjauksissa. Tanssin etuna on laajojen liikeratojen hyödyntäminen jo ilman erillistä venytysharjoittelua. Toki tanssijan on hyvä harjoitella yksilöllisesti tanssiin perehtyneen fysioterapeutin ohjaamia omaharjoitteita, jos niihin on tarvetta. Vastaliikkeet ovat myös hyvää kehonhuoltoa etenkin niille liikesuunnille, mitkä toistuvat tanssissa paljon. Esimerkkinä tästä ovat selän pyöristykset ja kierrot, mitkä auttavat ylläpitämään selän rentoa liikettä sekä nilkan liikkuvuusharjoittelu, etenkin naistanssijoilla, jotka käyttävät korkokenkiä. Rento ja monipuolinen liikkuminen ovat mielestäni parasta kehonhuoltoa ja vammojen ennaltaehkäisyä, unen ja palautumisen tärkeyttä unohtamatta! 

Tanssijoiden kehonhuollon tarpeet ovat yksilöllisiä. Tanssimisen parhaita puolia on mielestäni kehon monipuolinen kuormittuminen. Kehonhuolto mielletään usein irralliseksi harjoitusmuodoksi. Tarvitseeko sen olla niin? Voitaisiinko monipuolinen harjoittelu nähdä osana kehonhuoltoa? Satu Viiru,  Fysiokaari Lappeenranta Oy  


Lähteinä hyödynnetty IADMS-asiantuntijasivustoa ja dance.search.blossom instagram-tilin julkaisuja
Kuva: Terhi Töyry PhotographyTeksti: Satu Viiru, fysioterapeutti, Fysiokaari Lappeenranta Oy